fbpx

Harvaan asiaan on yhtä vaikea vastata kuin kysymykseen ”Voiko myyjään/myyntityötä tekevään luottaa?”.

Vastaus pitäisi olla, että totta kai voi. Myyjähän on joko jonkun yrityksen edustaja ja myy sen tuotteita tai toimii itsenäisesti myyden tavaraa X. Tavaraa ja tuotteita myydään joko ihmisille tai yrityksille. Eihän näitä tahoja pitäisi saada, voida tai edes haluta huijata?

Ikävä totuus vain on se, että moni itseään myyjäksi kutsuva tähän sortuu. Aina löytyy ihmisiä kenellä ei ole mitään moraalia tai minkäännäköistä selkärankaa opetella jokin asia niin hyvin, että ei tarvitsisi petkuttaa muita ihmisiä. Nämä limanuljaskat jotka tietoisesti johtavat asiakasta harhaan ja lupaavat asiakkaalle jotain mikä ei ole totta kehtaavat vielä kutsua itseään huippumyyjiksi. Minun mielestä tämä loukkaa oikeasti hyviä myyjiä pahasti.

Myyntityö kun on asiakkaan palvelemista, asiakkaan auttamista, asiakkaan ongelman ratkaisua ja asiakkaalle arvon luomista. Oikeasti hyvä myyjä opettelee myynnin jalon taidon ja hakeutuu niin hyvän tuotteen pariin jota voi myydä asiakkaalle rehellisin silmin – ilman ketunhäntää kainalossa. Se on oikeaa myyntityötä.

Ja sinulle joka epäilet jokaista myyjää ja uskot, että koko myyntiala on huijaamista niin voin kertoa, että ei ole. Onneksi huijarit ovat tällä alalla selkeä vähemmistö. Huijareita mahtuu joka alalle ja tietysti niitä tässä maailmassa on myös myyntialalla. Mutta onneksi asiakkaat ovat fiksuja ja janoavat faktaa, joten mädät omenat eivät alalla pitkään viihdy.

Rehellisen myyjän tunnistat jo kaukaa. Hänellä on aito halu auttaa ja palvella. Hänen ei tarvitse peitellä mitään, vaan voi täysin avoimesti kertoa tuotteen hyödyt, hinnat ja myös sinun vaivan tuotteen hankkimiseksi. Se, että myyjä haluaa saada kaupan päätökseen siinä hetkessä ei ole vielä huijarin merkki. Se on merkki siitä, että myyjä luottaa omaan tuotteeseensa ja haluaa oikeasti, että sinä asiakkaana ottaisit sen käyttöön.

Useimmiten asiakas saattaa pelätä, että myyjä painostaa kaupan päätöksen vain provision kiilto silmissä. Mutta varsinkin pienemmissä kaupoissa yksittäisen kaupan provision osuus on niin pieni, ettei sillä ole suurta vaikutusta kokonaisansioihin. Eli juuri kyseinen yksi kauppa ei ole myyjälle se ”tärkein” kauppa, mistä koko palkka koostuu. Yleensä kaupanpäätöksen hakeminen siinä hetkessä on tieto siitä, että jos se ei tapahdu nyt, niin asia todennäköisesti unohtuu ja asiakkaan hyöty jää saamatta. Totta kai hyvä myyjä haluaa myös provisionsa kotiin, mutta se ei ole ainut syy tehdä myyntityötä. Myyntityön parhaimpia puolia on onnistumisen tunne siitä, että olet saanut asiakkaan tekemään hyvän päätöksen ja ostaa tarjoamasi tuotteen.

Joten sinä asiakas:

– Uskalla kuunnella mitä myyjällä on tarjottavana.

– Uskalla kyseenalaistaa myyjää kysymällä kysymyksiä. Näin voit varmistua puhuuko myyjä totta vai keksiikö asiat päästään.

– Uskalla luottaa myyjään ja ostaa. Kun törmäät hyvään myyjään joka voi auttaa tilannettasi hyvällä tuotteella, niin älä jätä ostamatta sen takia, että joku myyjä joskus on sinua huijannut. Ihmiset ja myyjät ovat yksilöitä ja toinen myyjä oikeasti voi auttaa sinua.