fbpx

Ständimyyjä on itseensä luottava, kunnianhimoinen myyntitykki vailla vertaansa. Ständimyynnissä parhaiten pärjäävillä on kirkas tulevaisuus myynnin ja elämän saralla. He omaavat kovan työmoraalin ja kehittävät sosiaalisia taitojaan päivittäin. Ständimyyjät verkostoituvat parhaillaan työn ohella tulevaisuuden kannalta tärkeiden ihmisten kanssa. Arvostan kaikkia jotka tekevät tai ovat tehneet ständimyyntiä. Tiedätte kuinka palkitsevaa se on niin henkisesti kuin lompakollisesti. Huippuständimyyjät tienaavat parhaimmillaan +5 000 €/kk. Nämä myyjät ovat ansainneet joka ikisen euron ja jokaisen ilontunteen maaliin lauotusta kaupasta.

 

Mieti vaikka itse.

Tyypillinen ständimyyjä on noin 18-25 vuotias mies tai nainen joka on päättänyt lähteä tekemään myyntiä, tavoitteena olla myynnin ammattilainen. Tai sitten opiskelija joka on päättänyt hankkia opintojen ohelle työn, jotta ei tarvitsisi täysin tukien varassa elää. Ständimyynti on yksi parhaista myyntikouluista ja moni myyjä onkin tämän ansiosta löytänyt uuden urapolun.

Tyypillinen tuote mitä ständillä myydään on joko kilpailukykyinen sähkösopimus tai matkapuhelinliittymä. Tämän lisäksi ständillä saatetaan myydä myös vakuutuksia.
Eli siis ständimyyjä tienaa rahaa siitä, kun hänen asiakas säästää rahaa? Luulisi olevan helppo homma, senkun käy vaan ilmoittamassa ihmisille, että nyt aloitetaan säästötalkoot ja pudotetaan sähkön/liittymän hintaa.

Vaan se ei mene näin.

Suomalaiset ovat tunnetusti älytöntä säästökansaa ja kaupan kassalla kyllä tingitään muovikassit ilmaiseksi ja ilmainen ämpäri muistetaan jonottaa, mutta sitten kun nuori myyjänalku haluaa kilpailuttaa hänen sähkö- tai puhelinlaskun niin noin 1/4 tiuskii ja 1/4 pyrkii pääsemään tilanteesta mahdollisimman nopeasti pois vastaamalla ”Ei kiitos!” (asialle mitä hän ei edes kuunnellut). Jotkut jopa kehuskelevat näille nuorille myyntiä tekeville, että ”RAHAA ON LIIKAA, EI TARVITSE HINTAA PUDOTTAA”.

Samaan aikaan toki tuijotetaan kuittia, ettei kassamyyjä vahingossakaan laskuttanut 50snt ylimääräistä. Tässä ei ole mitään väärää ja säästeliäs kannattaakin olla, mutta mihin se unohtuu kun omista puhelin- tai sähkölaskuista voisi tinkiä vaikkapa 30% hintaa alaspäin?
Te loput puolet olette hienoja ihmisiä. Jaksatte kerta toisensa jälkeen käyttää 1-5 minuuttia siihen, että myyjä kertoo asiansa ja yhdessä voitte todeta kannattaako vaihtaa hänen tarjoamaan palveluun. Aina ei vaihtohousut tietenkään ole jalassa, mutta asiallisuus ja ystävällisyys ei ole niin vaikeaa. Kiitos teille.

Aiemmin mainitun 2/4 osan marketeissa ja kauppakeskuksissa kulkevista ihmisistä haastan kerrankin unohtamaan ennakkoluulot ja seuraavan kerran kun ständimyyjä moikkaa niin pysähdy. Hänellä ei ole pahat mielessä vaan päinvastoin, hän haluaa selvittää voiko tarjota sinulle paremman/kilpailukykyisemmän palvelun käytettäväksesi. Tottakai sinulla on oikeus sanoa ”Ei kiitos”, mutta älä nyt ainakaan siitä suutu tai reklamoi jos myyjä ei sitä ota kuuleville korvilleen. Hänen työnsä on saada sinut kuuntelemaan ja robottimainen ”Ei kiitos” ei vie ketään eteenpäin.
Yleensä kaikista tyytyväisimmät kauppaan johtaneet asiakkaat ovatkin alussa muutaman kerran robottimaisesti sanoneet ”Ei kiitos”. Onneksi huippumyyjä tietää mitä tekee ja saa kiireisemmänkin ihmisen kuuntelemaan. Unohda sinäkin ennakkoluulot ja anna myyjän tehdä työtänsä. Se hyödyttää teitä molempia.

 

 

Lue myös millainen työpaikka ständimyynti on