fbpx

Ständimyynti, promootiomarkkinointi ja face to face myynti

Ständimyynti on kuluttajamyynnin kuningaskanava. Tarkemmin selitettynä ständimyynti on kauppakeskuksissa, marketeissa ja messuilla tapahtuvaa aktiivista myyntityötä. Edellä mainitut paikat vetävät puoleensa suuren määrän kävijöitä jotka ovat valmiiksi tekemässä ostoksia, mikä olisikaan parempi paikka tavoittaa ostohaluiset kuluttaja-asiakkaat? Myyntiständi on myyjälle ja asiakkaalle ”puolueeton” kenttä eli myyjän kanssa kanssa käyminen on helpompaa kuin esimerkiksi asiakkaan kotona.

 

 

Ständimyynti palvelukanavana

Kauppakeskuksessa sijaitseva myynti- ja asiakaspalvelupiste on nykyaikaa. Varsinkin operaattoreille ja sähköyhtiöille tämä on tarpeellinen kanava. Suurin osa ihmisistä ei ole kiinnostuneita jonottamaan puhelinpalveluun tai selvittämään asioista itse internetin kautta. Myyntiständillä kuluttajat hoitavat ostotarpeensa tai kilpailutuksen ostosreissunsa ohella muutamassa minuutissa. Aktiivinen myyntityö myös herättää kuluttajat kilpailuttamaan nykyiset palvelunsa säästäen aikaa ja rahaa. Ständiltä saat hyvää palvelua ja hoidat asiasi näppärästi (yleensä) positiivisten nuorien palveltavana.

 

Ständimyynnin mahdollisuudet

Oikein tehtynä ständimyynnin mahdollisuudet ovat rajattomat. Ständimyynti, promootiomarkkinointi ja face to face myynti tuo jopa kymmeniä tuhansia maksavia asiakkaita vuodessa. Asiakashankinnan ohella tuotteesi ja yrityksesi saa tunnettavuutta potentiaalisten asiakkaidesi parissa ja se on oiva kanava brändimarkkinointia varten.

Ständimyynnin voi tehdä oikein ja väärin

Ständimyynnin niinkuin minkä tahansa muunkin voi tehdä sekä oikein, että väärin. Useimmilla ihmisillä on positiivinen mielikuva ja kokemus ständillä tapahtuvasta myynnistä, mutta sekaan mahtuu myös negatiivisia kokemuksia. Negatiivisia kokemuksia syntyy aina varsinkin kun ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa. Negatiivista närää voi aiheuttaa etenkin jos myyjä uskaltaa oma-aloitteisesti lähestyä ihmisiä. Aktiiviseen myyntityöhön ei olla vielä totuttu Suomessa, mutta fakta on se, että ständimyynti yleistyy ja ennakkoluulot karisee.

a) Ständimyynnin voi tehdä aktiivisesti saavuttaen uskomattomia tuloksia ja luomalla positiivista mielikuvaa yrityksestä vaikkei kauppoja syntyisikään. Myyntiä tehdään oikeasti taidolla, intohimolla ja palavalla halulla.

Tai sitten:

B) Ständimyynnin voi tehdä epäaktiivisesti tiskiin nojaamalla ja väittelemällä asiakkaiden kanssa merkityksettömästi asioista saavuttamatta juuri mitään. Myyntiä tehdään koska ei muutakaan löytynyt ja tätäkään ei jaksaisi oikeastaan tehdä.

On sanomatta selvää, että ständimyynti versio A tulee syrjäyttämään versio B:n ja viimeistään tässä vaiheessa mielikuvat muuttuvat kun palvelu paranee.

 

Promootiomarkkinointi ja face to face myynti

Promootiomarkkinointi on enemmänkin uuden tai vanhan palvelun markkinointia eikä niinkään aktiivista myyntityötä. Mitä tahansa tuotetta voi ”promota” esimerkiksi uutta kuntosalia, uutta leipää tai uutta vaateliikettä. Tavoite on saada asiakas tutustumaan tuotteeseen eikä välttämättä ostamaan heti.

Face to face ”feissarit” voidaan laskea joko ständimyyjiksi tai suoraan kadulla tapahtuvaan myyntityöhön. Kadulla myynti tapahtuu ilman minkäänlaista ständiä ja yleensä ne ovatkin eri järjestöjen feissareita, jotka keräävät lahjoituksia tai muuta vastaavaa.

 

 

Ständimyynti työpaikkana?

 

 

HENKILÖT

Saku Koponen
040 1783361
saku@myyntiboosti.fi

Aleksi Rönkkö
050 4073426
aleksi@myyntiboosti.fi